Radionice u Osnovnoj školi fra Pavla Vučkovića
Razdoblje pandemije koronavirusa ostavilo je, sudeći prema nekolicini istraživanja, velika traga i na učenicima osnovnih i srednjih škola. Učenici su pozamašan dio nastave proveli u mrežnome okruženju, što je utjecalo na njihove socijalne kontakte, način učenja i funkcioniranja u kontekstu školske ustanove. Budući da je učenicima više nego ikada potrebno psihološko i pedagoško osnaživanje, stručni suradnici Osnovne škole fra Pavla Vučkovića odlučili su doskočiti aktualnim problemima s kojima se susrećemo u odgojno-obrazovnome kontekstu provodeći radionice s učenicima svoje škole od 1. do 8. razreda.
Budući da je pretpostavka svakoga uspjeha upravo razvijanje vještine (cjeloživotnoga) učenja, učenici su se radionicom Kako uspješno učiti? imali priliku upoznati s čimbenicima koji utječu na uspješno učenje, organiziranjem vremena, strategijama učenja, izradom umnih mapi, izdvajanjem važnih informacija iz teksta te mnemotehnikama.
Početna je samoprocjena vlastitih tehnika učenja bila dobar uvod u raspravu i planiranje budućega učenja. Učenici su se okušali u izradi plana dnevnih i tjednih aktivnosti, što su procijenili izuzetno korisnim za svoj budući rad. Provođenje je virtualne nastave pojačalo aktualnost teme vježbanja, što je bio podstrek za provedbu
radionice Važnost vježbanja za psihomotorički razvoj djece. Budući da učenici sve više vremena provode pred ekranima, ovom se radionicom podcrtava važnost kretanja kao osnove psihičkoga i fizičkoga zdravlja. Motiviranjem učenika na vježbanje osnažujemo ih da uspješno odgovore na sve izvore stresa te da steknu otpornost koja će biti jača od izazova s kojima se susretnu.
Trenutno se s učenicima provodi i radionica Međuvršnjačko nasilje i cyberbullying. Budući da se nasilje uvelike premjestilo u virtualni prostor, učenici ovom radionicom osvješćuju koji faktori najčešće dovode do nasilja, koje su posljedice vršnjačkoga nasilja, ali i kako se zaštititi od nasilja na internetu. Cilj je senzibiliziranjem učenika preventivno djelovati na njihova buduća ponašanja jer svaki pojedinac može biti nositelj promjene.
Naposljetku, u tijeku je i radionica Kako mobiteli i društvene mreže utječu na naše društvo? Mada je njezina aktualnost zamjetna dulje vrijeme, potreba za razgovorom o ovoj temi naročito se pojačala zadnje dvije godine. Učenike je potrebno kontinuirano osvještavati o raznim pogodnostima, ali i problemima koje nam nameće suvremena tehnologija ‒ samo se otvorenim razgovorom i uvidom u učeničke navike mogu umanjiti njezini štetni utjecaji na učenike najosjetljivije dobi.
Radionički oblik rada omogućuje učenicima da na kreativan način osvijeste izazove koje nam je pojačalo pandemijsko doba. Mada vrlo malo možemo utjecati na okolnosti u kojima smo se zatekli, možemo probati utjecati na naše reakcije na te događaje. Stoga su ove radionice tek jedan od primjera dobre prakse rada s učenicima, a sudeći prema njihovu entuzijazmu, svakako će pridonijeti uspješnijem nošenju s (post)pandemijskim vremenom.